Als werkgever weet je vaak niet wie er hoogsensitief of hoogbegaafd is.

Maar dat ze ook bij jou werken, is zeker!

Het gaat qua HSP’ers om 20% van de bevolking, dus waarschijnlijk ook 20% van jouw werknemers.

Bij HB’ers gaat het om 2% waarvan ruim 90% ook HSP is.

Dan heb je het ineens over bijna een K W A R T van jouw werknemers!

Vaak loop je er tegenaan als een werknemer uitvalt. Ineens is het geen werknemer in het grote geheel, maar een die opvalt tussen alle anderen. Deze werknemer moet natuurlijk herstellen en moet op zoek naar zichzelf . Dat is het moment vaak dat hij er dan achter komt dat hij hoogsensitief (HSP) of hoogbegaafd (HB) of zelfs beide is. En dan komen er veel vragen op bij deze werknemer.

Maar ook jij als werkgever krijgt dan een taak.

Een werknemer die HSP of HB is, is vaak een hele goede en waardevolle werknemer. Tenminste als deze werknemer op een plek zit waar hij het naar zijn zin heeft.

Daar zijn wel wat voorwaarden aan. De ene voorwaarde is gemakkelijker in te willigen dan de andere en het is zaak om daar goed samen over te praten.

In het kort: bij HSP’ers komen álle indrukken veel meer binnen. Dat kan bijvoorbeeld geluid zijn, of licht, of wat hij ziet, hoe de werkplek is, maar ook emoties. Eigen emoties. Maar ook emoties van collega’s bijvoorbeeld. En zo kan het zijn dat hij afgeleid raakt door teveel licht, teveel geluid, teveel emoties (van die collega die verdrietig is, of juist het groepje dat enthousiast is omdat ze uit gaan), een stoel die niet helemaal lekker zit, het bureau dat eigenlijk net te hoog/laag is.

Ook heeft een HSP’er vaak net meer tijd nodig om alles te verwerken. Het zal niet de eerste werknemer zijn die vertelt hoe je van A naar B het beste kunt gaan. Hij heeft tijd nodig om alle informatie te verwerken en van alle kanten te bekijken om tot de best mogelijke oplossing te komen. Tenzij het een HB’er is, dan is deze al ver voor de anderen bij de beste oplossing en raakt hij niet zelden geïrriteerd of niet meer gemotiveerd als het lang duurt voor anderen op zijn niveau zijn.

Zo iemand kan gauw lastig lijken.

Maar als je nadenkt over een fijne werkplek, hoe ziet die er voor jouzelf uit? Wat vind jij belangrijk in een baan? En wat vind je belangrijk bij jouw werknemers? Wat is er mogelijk?

Met de huidige thuiswerk-periode, zullen veel HSP’ers en HB’ers best tevreden zijn met hun werkplek. Daar hebben ze de rust en ruimte om het werk in te delen zoals zij het willen en productief te zijn op hun manier.

Hoe was dat vóór die tijd? Hoe ziet het er straks uit als er weer meer op locatie gewerkt kan worden? Is een goede werkplek dan ook te realiseren? Kan er meer thuis gewerkt worden? Hoe hou je dan zicht op hoeveel uur iemand werkt? Want te weinig is minder erg, als er maar de juiste uitkomst uit het werk komt. Maar teveel is niet goed. Dat betekent dat de werknemer minder uit kan rusten, meer kans heeft op overmatige stress en het is een sein dat de hoeveelheid werk of soort werk niet klopt met de mogelijkheden van de werknemer.

Alléén thuis werken is niet de oplossing, het zit ook in het soort werk dat gedaan moet worden, de tijdsdruk die daarbij hoort en of er samengewerkt moet worden. Met wie en op welk niveau. Het is goed om ook op locatie te werken. Welke balans leg je daar?

HSP/HB ‘ers worden vaak erg gestresst van deadlines.

Niet omdat ze het werk niet aan kunnen, maar vooral omdat ze graag gedegen werk willen leveren. Ze bekijken zaken van alle kanten alvorens ze tot een eindproduct komen. HSP’ers hebben daar wat meer tijd voor nodig, omdat ze alle kanten willen evalueren om tot de juiste beslissing te komen over hoe ze verder gaan.

HB’ers hebben daar wat meer tijd voor nodig omdat ze onder andere, tijd nodig hebben om het goed op te schrijven. Wat in hun hoofd logisch is, is voor een rapport vaak al stap 10 terwijl 1 t/m 9 ontbreken. En die stap 1 tm 9 omschrijven is wel eens lastig, omdat de sprong naar stap 10 voor hen zo logisch is.

Een deadline is dan stressverhogend en geeft grote kans op faalangst (als die er niet al is).

Hoe kun je als werkgever hier mee om gaan? Is het werk zo in te delen dat die deadlines er niet zijn? Of zijn er andere mogelijkheden? Hoe creatief kun je hier samen in zijn?

Samenwerking is ook nog een issue.

HB’ers werken graag met HB’ers, omdat die ook meteen bij stap 10 zijn. Dan hoef je niets uit te leggen en ga je gauw door naar stap 20. Met anderen werken wordt nog wel eens als lastig ervaren omdat die stap 2 t/m 9 uitgelegd moeten krijgen. Daarom zijn ze ook graag autonoom. Zelf een klus klaren zonder dat iemand anders zich daar mee bemoeit, in alle rust.

HSP’ers willen graag in teams werken, maar worden daar nog wel eens overvallen door alle indrukken die ze opdoen. Rustig werken aan een taak, in je eentje, is vaak een betere weg naar succes voor hen.

Best wel wat dingen om rekening mee te houden. Het kan daarom best mogelijk zijn dat je in eerste instantie denkt dat jullie afscheid van elkaar moeten nemen. En dat zou zonde zijn, want deze werknemers leveren heel goed werk af waar gedegen over nagedacht is.

Ze zijn trouw, loyaal en harde werkers.

Als je die omschrijving ziet, dan is dat juist iets waar elke werkgever blij mee zou zijn.

Hoe zorg je dan voor een werkomgeving waar zowel werkgever als werknemer blij mee is?

Dat vergt dus veel overleg, begrip van beide kanten en werken met de mogelijkheden die er zijn. En conclusies trekken als die mogelijkheden er binnen het bedrijf toch echt niet zijn.

Hierboven staan heel veel vragen. De antwoorden zijn niet zo eenvoudig. Dat vraagt maatwerk. Een goede afstemming tussen wat de werkgever kan bieden en de werknemer nodig heeft. En dat is binnen elk bedrijf anders.

Heb jij te maken gehad met een HSP of HB werknemer en zou je wel eens willen overleggen over wat dat voor jou als werkgever kan betekenen? Hoe je het beste aan deze werknemer kan geven zodat je er ook het beste weer uit kunt halen?

Neem dan contact met mij op voor een gratis call van 30 minuten.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *