Hoogsensitiviteit

Hoogsensitief… en nu?

 

Uit de test kwam wat je al dacht waarschijnlijk. Je bent hoogsensitief. 

Iedereen roept dat het zo fijn kan zijn, maar jij hebt er alleen maar last van.

HSP komt vaak aan het licht als iemand burn-out is. Je hebt te lang je gevoegd naar anderen en teveel emoties van anderen in je op genomen. 

Zo ging het bij mij ook. Ik wist al jaren dat ik hoogsensitief was, maar dat was eigenlijk een gegeven.

Toen ik met mezelf aan de gang moest bij mijn burn-out, merkte ik pas wat het echt in hield. 

Maar wat is nou HSP?

Eigenlijk dat je heel gevoelig bent voor alles om je heen. Jouw antenne staat heel scherp afgesteld. Dit geldt voor 20% van de bevolking.

Dus je bent niet alleen! Voor mij was dat een openbaring. Ik leerde mensen kennen die net als ik waren, die ik kon begrijpen.

Die snapten wat ik bedoelde en waarom ik soms nee zei als ik werd uitgenodigd voor een bijeenkomst met veel mensen.

Want oh, dat was energie vretend. Ik kwam daar altijd doodmoe vandaan.

 Al die mensen, al die geluiden, geuren, gevoelens. Ja, die gevoelens. Ik kwam altijd thuis met andermans ellende in mijn hoofd.

Of zat onderweg in de auto te piekeren waarom iemand niet anders deed, omdat dit zoveel beter zou zijn voor die persoon.

Of het verhaal dat ik hoorde van een familielid, dat ik dan mee naar huis nam om er daar nog op te herkauwen, mee naar bed te gaan en weer mee op te staan.

Pff, heel vermoeiend!

Er zijn twee soorten hoogsensitiviteit.

70 procent is een introverte HSP’er, de overige 30% is een extraverte HSP’er oftewel HSS’er.

Het verschil laat zich raden.

De introverte persoon is meer teruggetrokken terwijl de extraverte persoon meer een sensatiezoeker is (thrill seeker).

Hoe dan ook, je hebt een rijk innerlijk leven en het kost je vaak moeite om 1-2-3 een beslissing te nemen omdat er zoveel mogelijkheden zijn en je die goed wilt overwegen om de juiste beslissing te kunnen nemen.

Ook ben je je heel erg bewust van hoe andere mensen zich voelen.

Negatieve gevoelens neem je gemakkelijk over en je voelt je aan het eind van zo’n dag vaak uitgeput en down.

 Je bent heel behulpzaam naar anderen, cijfert jezelf gemakkelijk weg en weet altijd hoe je het anderen naar de zin kunt maken.

Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en een heel strikt beeld van hoe je zelf moet zijn.

Heel streng, strenger dan je ooit naar anderen kijkt. Daardoor heb je ook het gevoel dat anderen altijd beter zijn.

En dat jij nog harder moet werken om ook daar te komen. Het is nooit genoeg wat jij doet, vind je zelf.

En dat leidt weer naar die burn-out.. tja, het is een vicieuze cirkel als je niet uitkijkt. Stap er uit, leer de positieve dingen die HSP jou brengt!

Hoe leer je om te gaan met HSP?

 

Heel simpel gezegd: door de leuke kanten van hoogsensitiviteit te gaan ontdekken.

Daarmee leer je namelijk ook omgaan met de stukjes waar je last van hebt.

Ik heb het zelf ook doorgemaakt.

Ik ben zelf ook op onderzoek uit gegaan en heb heel veel geleerd ondertussen. Er ging een wereld voor me open.

 In plaats van een last, werd het een lust en een constante uitnodiging om er meer over te leren en mezelf verder te ontdekken. 

Leren om andermans gevoelens buiten jouw innerlijke deur te houden zodat ze je niet uitputten, is een belangrijk punt.

En leren dat jij echt veel meer waard bent dan je zelf denkt, jezelf met net zoveel liefde mag benaderen als je dat bij anderen doet, is ook zo’n dingetje.

 Ik focus dus graag op de positieve kanten van HSP. En hoe je de kanten die jou hinderen, kunt herkennen, erkennen en ombuigen of werkbaar te maken. 

Het heeft mij enorm geholpen om mijn intuïtie te activeren en te vergroten.

Je kunt daarmee heel veel kanten op en er is ongetwijfeld een richting die bij jou past.

Ik ga niet zeggen dat deze weg gemakkelijk is, wel een die heel veel oplevert! Je wordt beloond voor al het harde werk. 

 

Ik maak ook wel gebruik van hulpmiddelen zoals Access bars of Reiki, of intuïtieve werkwijzen zoals intuïtief leren schilderen of tekenen. 

Deze kunnen onderdeel uitmaken van een traject.

 

Wil je eens kennis maken? Kijken waarmee ik jou kan ondersteunen? 

Neem dan contact met me op, of bel me op 06-21573716

Ben je ook burnout?

Burn-out

Het komt helaas heel vaak voor dat je ontdekt dat je hoogsensitief bent, doordat je burn-out gegaan bent.

Dat dwingt je om stil te gaan staan bij jezelf. Je lichaam heeft letterlijk aan de noodrem getrokken.

 

Het is belangrijk om eerst uit te rusten. En dat doe je actief. Klinkt raar he?

Het is de bedoeling dat je actief de ontspanning gaat zoeken. Door middel van sporten (met mate), wandelen, “leuke dingen doen” komen je hoofd en je lijf weer tot rust en ontstaat er weer ruimte om dingen in je op te nemen.

Dat is ook de tijd dat je weer kunt gaan leren. Je leven actief een andere wending gaan geven. En dat is het moment om rustig aan te ontdekken wat HSP is en hoe je dit op een positieve manier in jouw leven kunt integreren. Want, geloof me, HSP heeft zoveel mooie kanten!

 

En dan

Het  leren omgaan met HSP in combinatie met een burn-out neemt wat tijd in beslag. Dat wil echt niet zeggen dat je je al die tijd beroerd voelt. Nee, juist niet. Je voelt je steeds beter en begrijpt ook steeds beter hoe “het leven” werkt voor jou. 

Je kunt ondertussen weer re-integreren en kijken hoe het op het werk gaat en of dit werk nog past bij wat je nu over jezelf ontdekt hebt.

Daarnaast heb je ook privé wel een en ander waar je anders tegenaan gaat kijken en waar je meer leert omgaan. Langzamerhand zul je merken dat het leven weer een stuk leuker wordt en dat je leert om jouw grenzen goed te bewaken.

Terugvalpreventie is dan ook belangrijk. 45% van de mensen die een burn-out gehad hebben, vallen terug. Dat is ook heel logisch. Het zit in je om je op een bepaalde manier te gedragen, om op een bepaalde manier te denken over je werk en je leven. Dat verander je niet gemakkelijk. Gelukkig zijn er genoeg symptomen die je kunt herkennen van de burn-out. Deze symptomen kun je daarna gericht aanpakken zodat je er op tijd bij bent.

Een voorbeeld: voor mijzelf geldt dat ik bij stress van 0% naar 100% schiet, in 1 x. Dat betekent dat ik óf heel veel stress heb of niets. Sinds ik dat weet, kan ik dat beter hanteren. Ik neem even tijd voor mezelf om te mediteren, of alleen maar even ergens alleen te zitten met een kop koffie. Daarna kan ik weer verder zonder overmatige stress. En zo heeft iedereen zijn/haar eigen triggers. Die we kunnen bespreken en een tegenactie voor kunnen bedenken zodat je weet wat je moet doen zodra je het gevoel krijgt dat je terugvalt.

Geinteresseerd? Neem contact met me op of bel me op 06-21573716.